
معرفی کتاب استراتژی اقیانوس آبی از نشر فوق العاده خوب آریاناقلم
این کتاب، نوشته ی دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا است. انتشار این کتاب، به سال 2004 بر می گردد. نویسندگان کتاب اقیانوس آبی در این کتاب، بیان می کنند که رقابت در دنیای کسب و کار نتیجه ای جز اقیانوسی خون آلود و قرمز ندارد. رقبا در دنیای کسب و کار، بر سر سودی ناچیز با هم می جنگند. نویسندگان این کتاب در اثر تحقیقات گسترده، به این نتیجه رسیدند که موفقیت در دنیای کسب و کار، تنها با خلق یک اقیانوس آبی امکان پذیر است و نمی توان با نبرد به جایی رسید. کتاب اقیانوس آبی، روش هایی را برای از صحنه خارج کردن رقیبان ارائه داده و به بیان فعالیت هایی نظام مند، می پردازد. همه ی کسب و کار ها، می توانند با کمک قواعد و ابزار مشخص، اقیانوس آبی مخصوص به خود را داشته باشند.
به باور نویسندگان این کتاب، کسب و کار ها به جای ورود به اقیانوس سرخ، باید به اقیانوس آبی وارد شوند. اقیانوس آبی، به بازار های نامحدود و پر تقاضا اشاره دارد. رقابت در اقیانوس آبی، کم بوده و فرصت های زیادی برای سودآوری و رشد وجود دارد.
چارچوب های عملی برای ورود به اقیانوس آبی در اولین نسخه ی این کتاب، ارائه شد و بسیاری از مدیران نیز از آن استفاده کردند. مدیران به این نتیجه رسیدند که اقیانوس آبی هم می تواند به اقیانوس سرخ تبدیل شده و رقابت در آن زیاد شود.
در این حالت، باید چه کار کرد؟ نویسندگان در نسخه ی جدید کتاب اقیانوس آبی که در سال 2015 ارائه شد، راهکار هایی را برای این حالت ارائه دادند. بازسازی یا تجدید اقیانوس های آبی، در فصل های این کتاب عنوان شده است.